Curriculum

Compositor y guitarrista argentino, Federico Núñez obtuvo el título de Profesor de Guitarra en el Conservatorio Nacional “Carlos López Buchardo”, la Licenciatura en Composición en la Universidad Nacional de las Artes y el  Master en Interpretación de Música Latinoamericana del Siglo XX en la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina.

En la Universidad Nacional de las Artes (Departamento de Artes Musicales y Sonoras) se desempeña como profesor de composición y guitarra. Asimismo, es investigador categorizado y miembro del Congreso Internacional de Ciencia y Tecnología. En el Conservatorio “Manuel de Falla” trabaja como profesor de composición y guitarra y es coordinador del Departamento de Composición.

Federico Núñez ha sido invitado a encuentros y festivales en Latinoamérica, Usa y Europa para dictar cursos, conciertos, clases magistrales y conferencias sobre análisis musical de música contemporánea. Ha participado en lugares como: Festival “Bahía Actual”; Sur Polar (Argentina); XXXV Foro de Música Contemporánea “Manuel Enríquez”; III Muestra de Arte Iberoamericano (México), Lucca International Festival & Competition: Composers & Performers (Italia) y Composers Now (USA).

Premios:

Composición

  • Mención honorífica: The Fifth Annual Counterpoint International Competition, Italy (2014).
  • 1º Premio IX Concurso Nacional de Composición “EDUARDO ALEMANN” ARS NOBILIS, Argentina (2014).
  • Mención honorífica: TRINAC/TRIME, Argentina (2014).
  • Concurso de Composición “Juan Carlos Paz” del Fondo Nacional de las Artes (Mención honorífica: “2010” and 1° premio “2008”), Argentina.

Guitarra

  • Mención honorífica: 80º Aniversario del Conservatorio Nacional “Carlos López Buchardo”, Argentina (2004).
  • 1º Premio: Cesar Cortinas, Uruguay, (2005).

Becas

  • Ibermusicas, Cuba (2016).
  • Fondo Nacional de las Artes, proyecto, “Músicas vivas”, Argentina, (2011).
  • Melos-Gandini, Melos Ediciones Musicales, Argentina (2010).

Residencias artísticas

  • Residencia para creadores en Antártida (Dirección Nacional del Antártico), Base Esperanza (2013).
  • Residencia para creadores de Iberoamérica y Haití en México (Fondo Nacional de Cultura y Artes (FONCA-CONACULTA) y la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) (2010).

Como compositor es representado por Cayambis Music Press (Latin-American sheet music), USA y como guitarrista es esponsoreado por D´addario strings, USA.

En la gestión cultural actualmente es Director artístico del Festival Internacional de Guitarra Clásica de Santiago de Chile. Además, ha trabajado como:

  • Director artístico del Concurso & Festival Internacional de Guitarra “Santa María de los Buenos Aires”, Argentina. (2013-2017).
  • Miembro de la Fundación “Carlos Guastavino” y coordinador del ciclo Homenaje Centenario a Guastavino (2012).
  • Co-fundador, junto con la Asociación de Profesores del Paraguay del Festival “Guitarras Sudamericanas” (2008).

Lista de publicaciones

Obras

  • Detrás de las sombras (2010) Para siete instrumentos, Melos Ediciones Musicales, MEL 9299, Buenos Aires, Argentina, 2010.
  • En el umbral (2017), para cuarteto de clarinetes, The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.
  • La Vidala de las Aguas (2017), para banda de principiantes. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Rowing Down the Rolling River (2017), para banda de jóvenes. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Umbra sonora (2009), para oboe y percusión, The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2016.
  • X, Z, Y (2012), para clarinete (clarinet bajo) y guitarra. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Yeca (2018), para oboe, corno inglés y fagot, The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.

Capítulos de libros

  • MONDOLO, A. M.; NÚÑEZ, F. (2016). “Elena Larionow”. En Arte musical suramericano. Intercambio de experiencias académicas y artísticas como política identitaria y de integración regional. Programa de Movilidad Académica de Grado en Arte. Buenos Aires, Argentina. Departamento de Artes Musicales y Sonoras, Universidad Nacional de las Artes, PRODAMus, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.
  • NÚÑEZ, F. (2016). “Fernando Maglia”. En Arte musical suramericano. Intercambio de experiencias académicas y artísticas como política identitaria y de integración regional. Programa de Movilidad Académica de Grado en Arte. Buenos Aires, Argentina. Departamento de Artes Musicales y Sonoras, Universidad Nacional de las Artes, PRODAMus, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.

CDs

Composición

  • Música contempránea para trío de flautas (2012). Conaculta-Fonca, México. Obra: Malhuellantu shugu (Vasija que habla).
  • String Machine (2012). Pai Record, 3210. Obra: Ciclis.

Intérprete

  • Concursos 2004-2009 “Premiados”, (2012). ProdDAMus-IUNA. Obras: Bailecito C. Guastavino. “Estudios I y III”, Segundo libro, F. Maglia.
  • En vivo menos uno (2009), Prod. N. A. 1001. Obra: Visión. R. Mañanes.
  • Guitarra latina (2007). AICU Records. Obra: Dos piezas para guitarra F. Rovetta. “Papelera”; “Reciclaje”. Sonata I, C. Guastavino 1-“Allegro deciso e molto rítmico” 2-“Andante” 3-“Allegro spiritoso”.

———————————————

Federico Núñez is an Argentinean composer and performer. He graduated from the National Conservatory “Carlos López Buchardo”, Argentina with the title Profesor Nacional de Guitarra, a Bachelor Degree in Composition from the National University of Arts, Argentina and a Master Degree in Latino-American music performance from the National University of CUYO, Argentina.

At the National University of Arts, Núñez works as a professor of composition and guitar. He is a researcher and is a committee member in the Congreso Internacional de Ciencia y Tecnología.

At the “Manuel de Falla” Conservatory, Núñez works as a professor of composition and guitar. Presently, he is a coordinator of the Composition Department.

Federico Núñez has been invited around Latin-American, USA and Europe to present his music, give courses, concerts, master classes, and give lectures about his music and analysis of contemporary compositions. He has traveled to: Bahía Actual Contemporary Music; South Pole festival (Argentina); XXXV International Meeting of New Music “Manuel Enríquez”; III Iberoamerican festival (México), Lucca International Festival & Competition: Composers & Performers (Italy) and Composers Now (USA).

Prizes

Composition

  • Honorable Mention at The Fifth Annual Counterpoint International Competition, Italy (2014).
  • 1º Prize at the IX National Competition “EDUARDO ALEMANN” ARS NOBILIS, Argentina (2014).
  • Honorable Mention at the TRINAC/TRIME Competition, Argentina (2014).
  • “Juan Carlos Paz” National Foundation of Arts Competition (Honorific Mention “2010” and 1° prize “2008”), Argentina.

Guitar performing

  • Honorable Mention at the 80º Anniversary of the “Carlos López Buchardo” Conservatory, Argentina (2004).
  • 1º Prize at the Cesar Cortinas Competition, Uruguay, (2005).

Scholarships

  • Ibermusicas, Cuba (2016).
  • National Foundation of Arts “Músicas vivas” project, Argentina, (2011).
  • Melos-Gandini Scholarship of Melos Ediciones Musicales, Argentina (2010).

Artistic residencies

  • Antarctic residence for creators (Antarctica National Direction of Argentina), Esperanza Base (2013).
  • Creators of Iberoamérica and Haiti in México (National Foundation of Culture and Arts in Mexico, FONCA-CONACULTA and the Spanish Agency of International Cooperation, AECID, 2010).

As a composer, Núñez’s music is published by Cayambis Music Press (Latin-American sheet music), USA. As a guitarist, he is sponsored by D´addario strings, USA.

As an organizer, Federico Núñez is an Artistic Director of the International Guitar Festival of Santiago, Chile.

He also worked as an

  • Artistic Director of the International Guitar Competition & Festival “Santa María de los Buenos Aires”, Argentina. (2013-2017).
  • Member of the Argentinean composer “Carlos Guastavino” Foundation and artistic coordinator of the “Carlos Guastavino” Homage (2012).
  • Co-founded, in collaboration with the Association of Teachers of Paraguay, of the “Guitarras Sudamericanas” Festival. (2008).

Publications list

Scores

  • Detrás de las sombras (2010) for seven instruments, Melos Musical Editions, MEL 9299, Buenos Aires, Argentina, 2010.
  • En el umbral (2017), for clarinet quartet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.
  • La Vidala de las Aguas (2017), for beginning band. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Rowing Down the Rolling River (2017), for young band. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Umbra sonora (2009), for oboe and percussion duet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2016.
  • X, Z, Y (2012), for clarinet (doubles bass clarinet) and guitar duet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Yeca (2018), for oboe, E. Horn, Bassoon. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.

Books

  • MONDOLO, A. M.; NÚÑEZ, F. (2016). “Elena Larionow”. In South American Art. Academic and artistic exchange experiences as an identitary politic of regional integration. Buenos Aires, Argentina.  Musical Arts Department of the National University of Arts, PRODAMus Edition, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.
  • NÚÑEZ, F. (2016). “Fernando Maglia”. In South American Art. Academic and artistic exchange experiences as an identitary politic of regional integration. Buenos Aires, Argentina. Editorial departamento de Musical Arts Department of the National University of Arts, PRODAMus Edition, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.

CDs

Composer

  • Música contempránea para trío de flautas (2012). Conaculta-Fonca, México. Work: Malhuellantu shugu (Vasija que habla).
  • String Machine (2012). Pai Record, 3210. Work: Ciclis.

Performer

  • Concursos 2004-2009 “Premiados”, (2012). ProdDAMus-IUNA. Comments: Bailecito C. Guastavino. “Etudes I and III”, Second book, F. Maglia.
  • En vivo menos uno (2009), Prod. N. A. 1001. Visión. R. Mañanes.
  • Guitarra latina (2007). AICU Records. Dos piezas para guitarra F. Rovetta. “Papelera”; “Reciclaje”. Sonata I, C. Guastavino 1-“Allegro deciso e molto rítmico” 2-“Andante” 3-“Allegro spiritoso”.

Publications list

Scores

  • Detrás de las sombras (2010) for seven instruments, Melos Musical Editions, MEL 9299, Buenos Aires, Argentina, 2010.
  • En el umbral (2017), for clarinet quartet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.
  • Indeferencias (2012), for winds quintet, The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2015.
  • La Vidala de las Aguas (2017), for beginning band. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Rowing Down the Rolling River (2017), for young band. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Umbra sonora (2009), for oboe and percussion duet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2016.
  • X, Z, Y (2012), for clarinet (doubles bass clarinet) and guitar duet. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2017.
  • Yeca (2018), for oboe, E. Horn, Bassoon. The Cayambis Music Press Editions, Virginia, USA, 2018.

Books

  • MONDOLO, A. M.; NÚÑEZ, F. (2016). “Elena Larionow”. In South American Art. Academic and artistic exchange experiences as an identitary politic of regional integration. Buenos Aires, Argentina.  Musical Arts Department of the National University of Arts, PRODAMus Edition, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.
  • NÚÑEZ, F. (2016). “Fernando Maglia”. In South American Art. Academic and artistic exchange experiences as an identitary politic of regional integration. Buenos Aires, Argentina. Editorial departamento de Musical Arts Department of the National University of Arts, PRODAMus Edition, Argentina. ISBN 978-987-46224-2-6.

CDs

Composer

  • Música contempránea para trío de flautas (2012). Conaculta-Fonca, México. Work: Malhuellantu shugu (Vasija que habla).
  • String Machine (2012). Pai Record, 3210. Work: Ciclis.

Performer

  • Concursos 2004-2009 “Premiados”, (2012). ProdDAMus-IUNA. Comments: Bailecito C. Guastavino. “Etudes I and III”, Second book, F. Maglia.
  • En vivo menos uno (2009), Prod. N. A. 1001. Visión. R. Mañanes.
  • Guitarra latina (2007). AICU Records. Dos piezas para guitarra F. Rovetta. “Papelera”; “Reciclaje”. Sonata I, C. Guastavino 1-“Allegro deciso e molto rítmico” 2-“Andante” 3-“Allegro spiritoso”.